Mindfulnesskursus

Træk vejret

 

 

MINDFULNESS

LÆS MERE

I

I

V

 

HVAD KAN MINDFULNESS-TRÆNING GIVE DIG

Hvis du gerne vil have mere overskud og glæde, være mere nærværende, selv om der er pres på, og have færre af den slags småkonflikter, vi alle kender fra dagligdagen i en familie og på arbejdspladsen - så er mindfulness-træning rigtig et godt sted at starte.

 

Hvis du også gerne vil føle dig mere rolig inden i, sove bedre og selv have mere kontrol over, om du er morgensur eller ej, så kan mindfulness-træning helt klart være noget for dig.

 

Slå automatpiloten fra

 

Når du laver mindfulness-træning bliver du mere opmærksom på, hvordan du reagerer på dine omgivelser. Det meste af tiden kører vi på automatik, og det er for det allermeste en fordel (forestil dig hvis du skulle planlægge hvordan du skulle gøre, hver gang du skiftede gear i bilen!).

 

Men vores tanker og følelser kører også på automatik, og det kan give problemer. Tankerne får deres eget liv og kan køre i ring, følelserne kører afsted med os, vi får sagt ting, vi ikke mener, en forkert kommentar kan følge os i flere timer, en følelse i maven kan give en tanke, om at der er noget galt og gøre os usikre - og så videre og så videre.

 

Spørgsmål?

Ring 4232 7047

Åndedrættet

 

Åndedrættet er gennem flere tusinde år blevet brugt til at komme til stede, her og nu.

Herunder kan du lytte til en øvelse, som er et pusterum og hjælper dig til hurtigt at få lidt mere ro inden og blive mere nærværende. Den varer ca. 4 minutter.

 

Du starter med at mærke hele din krop. Så laver du status på hvor du er lige nu, med dine tanker, følelser og i kroppen. Derefter følger du dit åndedæt en tid for til sidst at mærke hele kroppen igen, inden du åbner øjenene og er mere rolig og nærværende.

 

 

 

 

Mens automatpiloten køre lægger man ikke helt så meget mærke til verden, der er lige foran ens næse. Fuglen der synger, vinden i ansigtet, den smukke udsigt, duften af maden, børnene der leger - alle de ting, som er med til at give livsglæde.

 

Tag styringen

 

Når du laver mindfulness-træning bliver der mere plads til at opleve alt det. Du bliver bedre og bedre til at opdage dine følelser, tanker og fornemmelser i kroppen inden de overtager styringen.

 

Det giver ro og færre tanker. Det gør det lettere at sortere i vigtige og uvigtige tanker og impulser, som der er mange af hvis man føler sig presset. Det gør det lettere at lade konflikterne, de stressende tanker, irritationen og alt det andet være der uden at blive taget med af dem.

 

Du opdager, at du bliver irriteret inden du svarer igen, og du har muligheden for at vælge, hvad du vil gøre. Du opdager de irriterede tanker, som kan gøre dig i dårligt humør, og lade være at gå med dem. Og forblive i godt humør.

 

Det giver en frihed, som man bliver glad dybt ind i hjertet af. Og det bedste er, at dit overskud smitter af på dem, du er tættest på.

HVORDAN FOREGÅR DET

Træning og refleksion

På 1. session er vi meget hurtigt igang med en praktisk øvelse. Jeg introducerer kurset og vi præsenterer os kort for hinanden.

Så går vi igang med den første lille øvelse på 5 minutter og vender hvad vi oplevede ved det. Vi vender nogle praktiske ting i forhold til kurset og under hvilke rammer vi er sammen.

Vi laver vi en kropsscanning (du gennemgår kroppen område for område med din opmærksomhed) og vender kort hvad vi oplevede ved det. Jeg guider alle øvelser, når vi er sammen, og du skal bare følge min guidning.

Vi slutter af med at gennemgå hjemmearbejdet for den næste uge inden vi laver en kort meditation på 3 minutter.

 

Fra 2. session er der hver gang 3 faste temaer:

 

  • Opfølgning og refleksion på hjemmetræningen.
  • Praktisk introduktion til nye mindfulness-øvelser
  • Viden og vinkler på, hvordan vi oplever verden på auto-pilot og når vi er mindful.

 

I tiden mellem hver session har du hjemmetræning, som du skal forvente tager 45-60 minutter om dagen, 6 dage om ugen. Grunden til dette er, at du er ved at ændre en mental vane; hvis du vil have mere ro inden i, må du ændre måden, du møder pres og modstand, og det kræver træning.

Du kan sammenligne det med at gå til fitness: Hvis du vil i form er du nødt til at træne, for det kommer ikke af sig selv. Det er hårdest i starten, men så kommer resultaterne.

 

Mange oplever en mærkbar positiv effekt efter få ugers træning.

 

Kurset er det bredt anerkendte MBKT-program. MBKT står for MindfulnessBaseret Kognitiv Terapi og bygger på MindfulnessBaseret StressReduktion (MBSR), som er brugt af tusinder af mennesker, og hvis effekt er påvist af mange videnskabelige undersøgelser.

 

Selv om det hedder noget med "terapi" har det intet med terapi at gøre. Kurset indeholder blot brugbare elementer fra kognitiv terapi, som er meget værdifulde at kende.

 

Her finder du en anden udmærket beskrivelse af MBKT-programmet, og de vigtigste videnskabelige fund beskrives. Hvis du vil søge på nettet, så søg også på MBCT (den engelske forkortelse).

 

 

HVOR, HVORNÅR & PRIS

Sted

 

Den Gamle Købmandsgård, Ærøskøbing, i Bryllupssalen (op ad trappen og drej til højre, første dør på venstre hånd).

 

Start

 

Tirsdag den 16. januar kl. 16.30 - 19.00.

 

Kurset løber over 8 gange og hver session varer 2 1/2 time.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pris

 

Din investering er kr. 1.800, og du har mulighed for at betale hele beløbet før kursusstart eller betale i 2 eller 3 rater (1. rate: inden kursusstart, 2. rate: 1. februar og 3. rate: 1. marts)

Prisen inkluderer 20 timers undervisning og undervisningsmateriale, samt to opfølgende sessioner. Datoen på disse er 3. maj og 29. maj.

 

Alle priserne er inkl. moms

 

 

Arbejdsgiverbetalt?

Flere og flere får kurser som dette betalt via deres arbejdsgiver. Undersøg eventuelt om dette er en mulighed for dig.

 

 

Januar

Februar

Marts

April

16.

6.

6.

10.

23.

20.

20.

 

30.

 

 

 

Session 1 - 8 afholdes på følgende datoer

Kontakt

 

Jes Plesner

Plesner Coaching

 

Vestergade 15

5970 Ærøskøbing

 

info@jesplesner.dk

Tlf: 4232 7047

 

Cvr: 33219199

Copyright @ All Rights Reserved